De briljante ideeën die door je hoofd flitsen onder de douche komen niet uit de lucht vallen.
“Als je met een probleem zit dat je niet hebt kunnen oplossen, blijft het in je achterhoofd draaien. Als we in een nieuwe context komen – stel je staat opeens op het voetbalveld – dan krijg je nieuwe informatie die je brein kan verbinden aan je vraag. En opeens denk je dan: hé, nu weet ik het!”
Mensen hebben ook vaak nieuwe ideeën onder de douche. Niet gek, want de douche is vaak een rustige plek met weinig nieuwe prikkels. Op zo’n moment kun je je focus op je “oude denkroutes” loslaten. Hierdoor kunnen de prikkels en informatie die je gedurende de dag hebt opgedaan op nieuwe manieren gerangschikt worden en kom je plotseling tot een inval.
We moeten wel eerst zelf het voorwerk doen. “Veel mensen verwachten dat ze op nieuwe ideeën zullen komen door op reis te gaan. Dat klinkt als lekker veel downtime. Maar als je niet ook boeken gaat lezen of informatie gaat verzamelen, is het risico groot dat je op weinig ideeën komt”.