Nederlanders geven online meer dan 20 miljard euro uit
Dat blijkt vrijdag uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor door onderzoeksbureau GfK.
Met name in het vierde kwartaal van 2016 werd een aanzienlijke groei geconstateerd. Toen schafte 82 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder online producten of diensten aan. De aankopen waren in dat kwartaal goed voor een totaalbedrag van 6,15 miljard euro. Dat is 27 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De groeicijfers zijn volgens GfK-onderzoeker Gino Thuij vooral te danken aan een aantrekkende economie, een groeiend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke ketens in de winkelstraat.
Daarnaast is de prijs online aan het dalen, constateert Thuij. “Nederlanders zoeken en vinden voor merkartikelen steeds vaker online koopjes.”
De online uitgaven aan producten groeiden in 2016 met 25 procent naar 11,01 miljard euro. Aan online diensten (onder meer reizen en tickets voor evenementen) werd 9,15 miljard euro uitgegeven. Dat is een stijging van 19 procent.
Binnen de uitgaven aan producten groeiden vooral de bestedingen aan schoenen. Nederlandse consumenten gaven in totaal 926 miljoen euro aan schoenen uit, tegenover 642 miljoen euro een jaar eerder. Andere segmenten waar veel aan werd uitgegeven zijn lifestyleproducten, IT en voedsel.
Uitgaven in de fysieke winkelstraat bleven nagenoeg stabiel. Het totaalbedrag liep met 1 procent terug. Dankzij de online verkopen steeg de totale omzet van de detailhandel met 4 procent.